Terug

Jos Burgers: Alles wat je geeft, krijg je (ooit) terug

11/01/16

Jos Burgers

Jos Burgers had donderdagavond 12 maart de lachers op zijn hand. Als auteur en spreker, verzorgt hij jaarlijks veel presentaties, workshops en seminars gebaseerd op zijn boeken. Veel boeken die Jos heeft verkocht zijn bestsellers. Zoals hij zelf zegt ‘Mijn boeken worden niet gelezen, maar wel verkocht’. Wat hem niet uitmaakt, want hij merkt het toch alleen als iemand het boek koopt. Een korte introductie die direct al zorgde voor gelach in de zaal. En dat was de gehele presentatie van Jos merkbaar; zijn presentatie zit vol met humor en leuk anekdotes. Dit resulteerde in een zaal die soms niet meer bij kwam van het lachen.

Jos geeft aan het begin van zijn verhaal aan dat ondernemers het niet complex moeten maken. Dus ook deze avond houden we het simpel. Jos maakt geen gebruik van gebruikelijke Powerpoint presentatie, maar tijdens zijn verhaal noteert hij zijn aantekeningen. De aantekeningen zijn door de zaal direct mee te lezen omdat deze geprojecteerd worden op het grote scherm, voor sommige onder ons een nieuwe ervaring. Deze aantekeningen zijn onderaan deze pagina te vinden.

 

Tijdens de avond haalt Jos een viertal concepten aan. Hij begint met de vraag: “Heb je het druk of maak je rendement”. Als je toch niks verdient, dan kan je het beter rustig hebben. Een stelling die gelach in de zaal opwekte. Aan het rendement hangen 2 factoren. Te weten: Hoe ben je waardevol voor de klant en gunt diezelfde klant jou iets. Daaropvolgend is het belangrijk om te bedenken waar je in investeert bij de klant. Doe je dit door middel van de onderste laag (de accountmanager) of bovenin (ervaring). De meeste nieuwe ondernemers beginnen onderin. Maar, zo geeft Jos aan, je kan beter bovenin beginnen.

 

Als ondernemer moet je bedenken wat de waarde van jouw bedrijf is. Op welke plek binnen het weiland neem jij positie? Je moet kiezen om gekozen te worden. Al geeft dit soms kiespijn. De markt moet snappen waarom ze bij jou moeten zijn, ze moeten dit onthouden en doorvertellen. Je moet ambassadeurs voor jouw bedrijf creëeren. In drie tot vijf woorden moet jij jouw waarde kunnen omschrijven. Zoals: ‘schilder zonder muziek’ of ‘schildert eerste etage en hoger’. Wanneer jij de strategie voor jouw bedrijf bepaalt, geloof hier in en ga er voor. Hebben wij dit als organisatie scherp genoeg? Het kiezen van een strategie hoeft niet te betekenen dat je je per definitie specialiseert.

Klanten proberen iedere dag korting te krijgen, Burgers noemt dit; ‘Het Mercedes- Polo vraagstuk’. Voor de prijs van een Polo probeert de klant een Mercedes te krijgen. Jos geeft aan: “Buk niet te snel”, stel eerlijke prijzen vast en houd deze prijs omhoog. Wanneer je een korting geeft dan zegt dit eigenlijk dat jouw prijs niet eerlijk was.

 

Burgers woont samen met zijn vrouw Julia en zijn hond Snuf. Hij stelt de vraag wie van de twee altijd blij is als hij thuis komt. En wie tevens het meest geknuffeld wordt. Het antwoord hier op is Snuf. Zou er een verband zitten tussen het gegeven dat Snuf de hele dag vrolijk is, blij je te zien en dus vaak geknuffeld wordt? Ja, dit is de wet van Snuf. Alles wat je geeft krijg je (ooit) terug. Als je ambassadeurs voor jouw bedrijf wilt creëren, zorg dan dat je wat extra’s doet. Om te beginnen kan je gaan oefenen thuis met: ‘Begrip tonen ook al heb je dit niet’ en ‘Draai de vraag om als je thuis komt’. Dus stelt jouw partner de vraag: ‘Hoe was de bijeenkomst’, geef dan niet direct antwoord maar zeg: ‘Daar hebben we het zo wel over, eerst wil ik weten hoe jouw avond was’. Je zult merken, dit geeft een heel ander effect en je hebt een hele andere avond voor de boeg. Een dooddoener in de communicatie zijn de zogenaamde sukkelzinnen. Wat zijn precies sukkelzinnen? Een zin of antwoord waar je ‘sukkel’ achter kunt plakken, bijvoorbeeld: “Ik denk niet dat u begrijpt hoe druk wij zijn (sukkel)”.

 

Gunnen begint met geven. Je moet je altijd afvragen of je wel voldoende geeft. Betere relaties beginnen met gunnen en geven.

Het bestuur

DGA Network Nederland

Stuur een mail