Terug

Economieconferencier Guido Thys

11/01/16

Guido Thys

De spraakwaterval Guido Thys, een economieconferencier uit België die al 25 jaar in Nederland woont, werkte op de lachspieren van de leden van DGA Network tijdens de oktoberbijeenkomst. Thys benadert de economie en het bedrijfsleven vanuit verrassende invalshoeken. Zijn opinies zijn eyeopeners of hij neemt de boel op de hak. Inspirerend is hij zeker. Thys volgt de actualiteit op de voet en analyseert voortdurend. Dat leverde meer dan 20 boektitels op.

Ja, waarom een Belg bij DGA Network, luidde zijn retorische vraag. ‘Budget, hè,’ sprak hij snedig. En ja, een Belg is een ervaringsdeskundige als het gaat om moeilijke tijden: ‘Wij zijn altijd in crisis.’ Last hebben de Belgen daar niet van, zei hij. 

‘Veertig procent van het bruto nationaal product is namelijk zwart geld!’

 

Thys profileert zich als ‘bedrijfsverloskundige’. Het is goed om eens de mythes van de economische crises door te prikken, zoals hij doet. Termen als ‘overmacht’ en ‘het waait wel over’ zijn aan hem niet besteed. Uitgaan van eigen kracht en het ontwikkelen van een visie zijn volgens hem de antwoorden op moeilijke tijden. 

Zijn tips zijn voor de hand liggend: zorg goed voor je klanten, zorg ook goed voor je mensen, let op je kosten, blijf investeren en ga eerst voor het laaghangend fruit.

 

De robotisering ziet Thys niet als bedreigend voor de economie en voor de werkgelegenheid: ‘Er komt ook veel werk voor terug. Dat is een repeterend verhaal. Kijk de geschiedenis er maar op na. Beroepen verdwijnen en nieuwe komen er voor in de plaats.’

 

Dat wil niet zeggen dat hij de huidige economische problemen bagatelliseert: ‘We hebben te maken met een systeemcrisis. Lees de kranten. Ballast Nedam wankelt, Philips splitst de bedrijfsactiviteiten, Halfords failliet, D-Reizen verkeert in zwaar weer en BAM voert met het schrappen van 650 banen een derde ontslagronde uit. Dat alles in één week. Dat zegt genoeg.’

Thys drukte de volle zaal op het hart dat je als ondernemer de toekomst niet moet missen, refererend aan een uitspraak van Larry Page, een van de oprichters van Google. ‘De ontwikkelingen gaan zo snel de laatste decennia. U hebt vast nog met de telex gewerkt. Wel, de nieuwe generatie weet niet eens wat dat was. De fax kwam, maar die is ook al vergeten. De email was de nieuwe vorm van correspondentie en die is binnenkort alweer over het hoogtepunt heen. De laatste ontwikkeling is namelijk de snapchat.’

 

Blijf niet hangen in wat achter de rug is, luidt zijn devies.

‘Successen uit het verleden zijn de ergste obstakels voor successen in de toekomst,’ aldus Thys, die een oneliner van Albert Einstein aanhaalde om heikele zaken het hoofd te bieden: problemen moet je oplossen op het niveau waarop ze veroorzaakt.

 

Focussen op klantwaarde en core essence is belangrijk, vindt Thys. 

Voor het overige beschouwt hij het leven en de economie als een blij- en vrijmoedige Belg: ‘Hou het simpel en plezant!’ 

Het bestuur

DGA Network Nederland

Stuur een mail