Terug

Op handelsmissie? Monique Groenenboom deelt haar ervaring

04/01/17

Royal Trade Mission Australia New Zealand

Heeft u internationale ambities en wilt u snel de juiste contacten leggen in een land? Ga dan mee op handelsmissie. Uit eigen ervaring kan Monique Groenenboom (Gicom & Komeco) dit van harte aanbevelen!

Monique haar eerste kennismaking met een handelsmissie was toen zij met haar vader Gé Groenenboom mee ging op handelsmissie naar Korea en  Japan. Op een voorgaande handelsmissie had Gé met zijn mestkorrels (komeco.nl) indruk gemaakt. Dit innovatieve en oer-Hollandse product wilde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) graag presenteren in Korea en Japan en zo geschiedde.

Handelsmissies zijn er vaker per jaar en naar verschillende landen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kan je jezelf opgeven om mee te gaan op handelsmissie. Per missie is het verschillend hoe veel mensen er per bedrijfssector mee kunnen. De staat van dienst van bedrijven die zich hebben aangemeld wordt door RvO gecontroleerd.

Onlangs is Monique mee geweest met het koningspaar op handelsmissie naar Australië en Nieuw Zeeland. Wanneer je mee gaat op handelsmissie is het van belang dat je een link hebt met het betreffende land. Want deze missie opent letterlijk deuren. Komeco is de export aan het uitbreiden, vandaar dat Monique mee ging met deze handelsmissie.

Voorafgaand aan de missie moet er een uitgebreide aanmelding ingevuld worden waaronder; een profiel van het bedrijf, met wie je contact wil leggen, wat de reden is van de belangstelling voor deze handelsmissie, welke markt etc.
De ambassade  of een door RvO ingehuurde instantie zal nadien een match maken tussen je bedrijf en verschillende bedrijven in het betreffende land. Zij zorgen dat alle contacten al gelegd zijn en dat je als ondernemer direct de afspraak in kunt gaan en zaken kunt doen. Het is een soort speeddating alleen dan voor bedrijven.

In Australië heeft Monique ook haar bestaande klanten bezocht. Er wordt tijdens zo’n handelsmissie ook een evenement georganiseerd als contra prestatie van het bezoekende koningspaar  waarvoor jij enkele van je klanten mag uitnodigen. Een beter relatiegeschenk kan je bijna niet bedenken!

90 bedrijven en 150 mensen gingen mee op handelsmissie naar Australië en Nieuw Zeeland. Of het een soort van verkapte vakantie is? Integendeel! Er is een zeer druk programma samengesteld en de gehele dag zit van ontbijt tot diner vol met verschillende afspraken. Het programma wordt per persoon bekeken en hangt af van het profiel van het bedrijf wat je voorafgaand hebt opgegeven.

De grote groep werd verdeeld in kleinere groepen en met die betreffende groep ga jij dan je eigen programma af. Bijvoorbeeld op bedrijfsbezoek, naar seminars of naar netwerkborrels. Het is niet alleen de nieuwe markt die je tijdens een missie beter leert kennen. Ook met ondernemers onderling doe je volop nieuwe contacten op, je zit immers de hele dag met elkaar.
Monique omschrijft deze handelsmissie als een masterclass van 2 weken. Een ontzettend intensief maar vooral waardevol en een erg interessant programma.

De handelsmissie is onder leiding van het koningspaar, zij vertegenwoordigen ondernemend Nederland. Het koningspaar gaat gedurende de reis hun eigen programma af. Tijdens een lunch, een concert en twee maal een fotomoment is er met het koningspaar een ontmoeting. Minister Kamp en Hans de Boer volgen ook hun eigen programma, maar zitten ook vaak bij de gehele groep om onderdelen van deze programma’s te volgen.

Monique noemt een handelsmissie echt een aanrader voor meer bedrijven, haar tip is wel om dan met een kleinere handelsmissie te beginnen. Naast waardevolle contacten is het een verrijking. Je leert zo veel, ziet interessante dingen en zakelijk brengt het veel. Na de handelsmissie is het besef er bij Monique nog meer: we mogen trots zijn op ondernemend Nederland!

Meer informatie over handelsmissies? Bekijk dan www.rvo.nl/handelsmissie

Het bestuur

DGA Network Nederland

Stuur een mail